24 oktober 2013 - Pressmeddelande

P R E S S I N B J U D A N

Ny mötesarena i Karlskoga – Mötesplats Alfred Nobel

På söndag 27 oktober kl 13.00 är det officiell invigning av Karlskogas nya mötesarena – Mötesplats Alfred Nobel, en modern mötesplats för många olika typer av arrangemang.

Arenan har skapats i den kulturhistoriska byggnad där Alfred Nobel hade sina hästar, vilket var avgörande för Nobelprisets tillkomst.

Vid Björkborns herrgård har det skapats en nationell mötesplats för konferenser, middagar, musik- och teaterevenemang, årsmöten, konstutställningar med mera. Här kan privatpersoner, företagare, föreningar med flera boka och arrangera sina event. Lokalen rymmer 180 personer och blir därför ett bra komplement till andra mötesplatser i Karlskoga.

Program för invigningen av Mötesplatsen Alfred Nobel

Invigningstalare: Lars Heikensten, vd Nobelstiftelsen samt Rose-Marie Frebran, ordförande i Stiftelsen Alfred Nobels Björkborn.

Det kommer även bjudas på underhållning med Teachers Blended och uppvisning av trollkarl. Alla bjuds på kaffe, bulle och underhållning.

Varmt välkomna att delta på invigningen.

Bakgrund:

Björkborns Herrgård i Karlskoga uppfördes i början av 1800-talet och var Alfred Nobels sista svenska hem då han avled 1896. När han dog uppstod en tvist om hans testamente där hans vilja var att Nobelpriset skulle instiftas. Testamentet bestreds av hans släktingar, och tvisten avgjordes slutligen i Paris där fransk lag ansåg att en mans hem var där han hade sina hästar stallade. Testamentet stadsfästes sedan i Karlskoga och hans sista vilja kunde på så sätt följas.

Under våren 2011 togs en ny vision för Nobelmuseet i Karlskoga fram, med fokus på tre utvecklingsområden - museet som mötesplats, utveckling av museiutställningarna och ett bättre och större Fiffiga huset, science center. Projektledare Rosemarie Johansson anställdes av Stiftelsen Alfred Nobels Björkborn för att under två år arbeta med Projekt Nobelmuseet i Karlskoga. En del av projektet är att omvandla Stallet på Björkborns Herrgård till ett mötescentrum.

Se mer om Nobelmuseet i Karlskogalänk till annan webbplats

Uppdaterad 2013-10-24 av Gunilla Östman