25 oktober 2013 - Pressmeddelande

Medborgardialogen om biblioteket fortsätter med dialog på Alfred Nobels torg

På lördag 26 oktober klockan 10.30-13.00 fortsätter medborgardialogen om biblioteket på Alfred Nobels torg där förtroendevalda i kultur- och föreningsnämnden finns på plats för att samtala med karlskogabor om hur de ser på framtidens bibliotek i Karlskoga.

Medborgardialogen om Karlskoga biblioteket startade onsdag 23 oktober med ett seminarium med Bengt Göransson, uppskattad föreläsare i kultur- och bildningsfrågor och bakgrund som kultur- och utbildningsminister. Många spännande tankar och idéer luftades under Bengts seminarium om biblioteket.

”Bengt Göransson visade att han är en uppskattad föreläsare och han inledde medborgardialogen på ett tänkvärt sätt” säger Lasse Sjöberg (S) som arbetar i styrgruppen för bibliotekets utvecklingsprojekt.

Kommande seminarier och dialogmöten

19 november klockan 18.00 Sveriges Läsambassadör Johanna Lindbäck

Sveriges läsambassadör Johanna Lindbäck besöker biblioteket och pratar om att främja läslust och sprida medvetenhet om hur viktigt det är med litteratur för unga och om bibliotekets roll i samhället. Läsambassadören är ett projekt som lanserades 2011 och på årets Bok & Bibliotek i Göteborg presenterade kulturministern Johanna Lindbäck som Sveriges Läsambassadör för 2013-2015. Johanna Lindbäck är författare, bokbloggare, lärare och översättare. Efter föreläsningen inbjuds ni till ett efterföljande samtal. Samtalsledare är Kristina Borén och Lasse Sjöberg, ledamöter i kultur- och föreningsnämnden.

28 November klockan 18.00 ibliotekets roll i framtiden
- panelsamtal om utvecklingen av Karlskoga bibliotek

Samtalsledare är Catarina Forsberg, chefredaktör Karlskoga Tidning. Deltar gör bland andra Wiviann Wilhelmsson med ett förflutet som prisad barnbibliotekarie i Karlskoga och som numera arbetar med biblioteksfrågor på Svensk biblioteksförening; Maria Lobell, bibliotekschef i Karlskoga; Emil Lundkvist - projektledare för Mobilisering av civilsamhället; Jonna Borg och Astrid Eriksson initiativtagare till ”Bokhörnan”, en bokklubb för mellanstadieelever. Fler namn kan komma att tillkomma.

30 november klockan 10.30-13.00Medborgardialog på Alfred Nobels torg

Förtroendevalda i kultur- och föreningsnämnden finns på torget för att samtala med karlskogabor om hur framtidens bibliotek i Karlskoga ska se ut.

Pressmeddelande (pdf)PDF

Om medborgardialogen

Medborgardialogen om bibliotekets utveckling pågår 23/10-8/12 och genomförs i seminarieform och uppsökande dialoger där förtroendevalda möter medborgaren. Medborgarna kan lämna in förslag via webbformulär på www.karlskoga.se och via förslagslådor i biblioteket och i Nya Folkets hus.

Uppdaterad 2015-03-10 av Gunilla Östman