Karlskoga kommun

Besök oss
Katrinedalsgatan 4
Karlskoga

Våra öppettider (ordinarie):
Måndag - fredag 07.30 - 17.00

Servicecenter - din väg in i kommunen
0586-610 00
0586-622 00 - automatisk växel, säg namnet på den du söker så kopplas du automatiskt.
kommun@karlskoga.se

Fler kontaktuppgifter

11 februari 2016 - Kommun & politik

Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

Lisa Bystedt är chef för kommunens servicecenter som ska öppna under september 2016. Det kommer att vara fysiskt placerat i kommunhuset på Katrinedalsgatan.

Kommunen öppnar servicecenter i höst

Ansöka om bygglov, anmäla barnet till Kulturskolan eller funderingar på att bli god man. Några exempel på frågor som kan ställas till en kommun. Under september kommer det att finnas en väg in för alla frågor till Karlskoga kommun. Då öppnar kommunen ett servicecenter under ledning av chef Lisa Bystedt.

- Våga fråga. Vår uppgift är att ge invånarna svar på deras frågor om kommunens service och tjänster. Har vi inte svar direkt så lotsar vi dem till rätt specialist inom kommunen, säger Lisa Bystedt.

Likt bland annat kommunerna Örebro och Karlstad redan gjort ska också Karlskoga kommun starta upp ett så kallat servicecenter. Syftet är att underlätta för kommun-invånarna i kontakten med Karlskoga kommun. Som invånare i Karlskoga ska du bara behöva besöka en plats, ringa ett nummer eller skicka e-post till en adress och där kunna få svar på alla dina frågor, oavsett vilken kommunal verksamhet det berör.

Chef på plats
Servicecenter kommer att slå upp portarna under september. En chef har redan rekryterats och har funnits på plats sedan årsskiftet. Hon heter Elisabeth Bystedt men lystrar gärna till Lisa och kommer närmast från Länstrafiken i Örebro. Dessförinnan arbetade hon 22 år på Tullverket. Lisa brinner av iver att få öppna Karlskoga kommuns servicecenter.

- Det känns verkligen lockande och stimulerande att få vara med och öppna upp ett servicecenter i Karlskoga. Förutom att vi ska ge svar på frågor om kommunens service och tjänster ska servicecenter kännetecknas av öppenhet, tillgänglighet, enkelhet och nytänkande, säger Lisa Bystedt.

Vilka frågor kan man då få svar på hos servicecenter?

- Alla typer av frågor kring kommunens service och de tjänster vi erbjuder. Till exempel hur gör jag för att söka bygglov, var ligger kommunens återvinningscentral eller hur anmäler jag mig för borgerlig vigsel.

Förutom att ge svar på frågor kommer besökaren till servicecenter att kunna få hjälp med enklare former av handläggning. När det behövs fördjupad kunskap i ett ärende kommer man att hjälpa till och slussa vidare besökaren till en tjänsteman med specialistkunskaper inom aktuellt område.

Enkelthet och tillgänglighet är nyckelord
Servicecenter kommer att vara placerat i kommunhuset på Katrindedalsgatan 2. Där kommer det att vara öppet för besök alla vardagar. Men förutom att fysiskt besöka servicecenter kan man också ställa frågor via e-post, telefon eller kommunens Facebooksida.

- Det ska vara enkelt att komma i kontakt med oss. Vi ska erbjuda en hög grad av tillgänglighet, säger Lisa med emfas.

Total kommer fem personer att ingå i servicecenter. Lisa som chef, två medarbetare från kommunen växel och under våren ska även rekryteras två kommunvägledare.

Vad händer nu fram till att servicecenter öppnar?

- Vi ska iordningsställa lokalerna, rekrytera två kommun-vägledare, samt skapa metoder och rutiner för hur vi når specialkunskaperna ute i vår organisation, berättar Lisa Bystedt.

Lycka till!
- Tack.

Uppdaterad 2016-02-11 av Ralf Sundhäll