Karlskoga kommun

Besök oss
Katrinedalsgatan 4
Karlskoga

Våra öppettider (ordinarie):
Måndag - fredag 07.30 - 17.00

Servicecenter - din väg in i kommunen
0586-610 00
0586-622 00 - automatisk växel, säg namnet på den du söker så kopplas du automatiskt.
kommun@karlskoga.se

Fler kontaktuppgifter

Barn 1-5 år​

Föräldrar som arbetar eller studerar  
kan ha barn mellan 1 och 5 år
i förskola eller i familjedaghem.

Föräldrar som är arbetslösa
eller är föräldralediga
kan ha barn mellan 1 och 5 år
i förskolan 15 timmar varje vecka.

Vad kostar förskolan?

Föräldrar betalar för att ha sitt barn i förskola.
Kommunen räknar ut priset
efter vad barnets föräldrar tjänar tillsammans.

Förskola på natten

I Karlskoga finns en förskola som är öppen
på kvällar, nätter och helger.
Den heter Humlan Natt och Dag.
Här kan föräldrar som arbetar på kvällar, nätter och helger
ha sina barn.

Gratis allmän förskola 3-5 år

Alla barn mellan 3-5 år får gå i allmän förskola
15 timmar varje vecka från 15 september till 31 maj.
Det kostar inget att gå i allmän förskola.

Modersmål

Många barn växer upp i familjer
som pratar flera språk.
Det första språk ett barn lär sig tala kallas modersmål.
Barn som kan tala sitt modersmål bra
får lättare att lära sig andra språk
och får också lättare att lära sig i skolan.

Öppna förskolan

Öppna förskolan är för barn mellan 0 och 6 år
och deras föräldrar.

Föräldrarna är där tillsammans med sina barn.
Det finns personal.
Det är gratis.

Det finns 1 öppen förskola i Karlskoga.
Den ligger i Familjecentralen på Bregårdsgatan 1C.
Den har olika öppettider.

Babycafé

Föräldrar med barn från 0 till 1 år kan komma på Babycafé.
Det är gratis.



Uppdaterad 2016-10-26 av Gunilla Östman