Till Karlskogas startsida

Trafik och resor

I Karlskoga kommun är det samhällsbyggnadsförvaltningen som arbetar med frågor om trafik. De bestämmer vilka regler som gäller för trafiken i kommunen, som till exempel parkeringar.

Att resa till och från Karlskoga är lättast med buss. Du kan också åka buss mellan olika delar av kommunen.

Den närmaste järnvägsstationen finns i Degerfors och den närmaste flygplatsen finns i Örebro.

Parkeringstillstånd

Människor med rörelsehinder kan få ett särskilt parkeringstillstånd. De får tillståndet av samhällsbyggnadsförvaltningen och kan då parkera på parkeringsplatser som är markerade med en rullstol.

Har du frågor om parkeringstillstånd? Kontakta Karlskoga kommun.

Snöröjning

Det är kommunen som ansvarar för att skotta bort snö från gator, cykelvägar och torg i staden. Först skottar vi bort snön där det är viktigast: vid förskolor och där många människor går, cyklar eller åker bil. Sedan skottar vi torg, smågator och vid skolor. Det tar ungefär 8 timmar att skotta hela Karlskoga.

Det är Trafikverket som ansvarar för snöröjningen på de stora vägarna E18, 205, 237 och 243.

Hjälpte informationen på denna sida dig?