Karlskoga kommun

Besök oss
Katrinedalsgatan 4
Karlskoga

Våra öppettider (ordinarie):
Måndag - fredag 07.30 - 17.00

Servicecenter - din väg in i kommunen
0586-610 00
0586-622 00 - automatisk växel, säg namnet på den du söker så kopplas du automatiskt.
kommun@karlskoga.se

Fler kontaktuppgifter

Vi bestämmer i kommunen

Alla vuxna personer som bor i vår kommun
väljer politiska partier till kommunfullmäktige.
Man väljer politiskt parti i valet
som är vart fjärde år.

Kommunfullmäktige väljer sen kommunstyrelse.
Kommunfullmäktige och kommunstyrelse
bestämmer om kommunens arbete fram till nästa val.

Kommunfullmäktige

De partier som får flest röster i valet
får en plats i kommunfullmäktige.
I fullmäktige arbetar 51 personer.
De har möte 9 gånger om året.
Du kan komma till fullmäktiges möten och lyssna.

Kommunfullmäktiges ledamöter

De politiker som arbetar i kommunfullmäktige kallas ledamöter.

Så här många ledamöter har partierna i kommunfullmäktige efter valet 2010:
Socialdemokraterna 23 ledamöter
Moderaterna 13 ledamöter
Vänsterpartiet 4 ledamöter
Folkpartiet 2 ledamöter
Kristdemokraterna 2 ledamöter
Miljöpartiet 2 ledamöter
Sveriges Pensionärers Intresseparti 2 ledamöter
Sverigedemokraterna 2 ledamöter
Centerpartiet 1 ledamot

Kommunstyrelsen

Kommunfullmäktige väljer vilka personer
som ska arbeta i kommunstyrelsen.
13 personer arbetar i kommunstyrelsen.
De kallas ledamöter.

Uppdaterad 2014-02-10 av Gunilla Östman