Hoppa till innehåll Hoppa till meny Hoppa till meny
Karlskoga kommun

Besök oss
Katrinedalsgatan 4
Karlskoga

Våra öppettider (ordinarie):
Måndag - fredag 07.30 - 17.00

Tills vidare: 07.30-16.00

Servicecenter - din väg in i kommunen
0586-610 00
0586-622 00 - automatisk växel, säg namnet på den du söker så kopplas du automatiskt.
info@karlskoga.se

Fler kontaktuppgifter

Bänk

Konsumentvägledning

Konsumentvägledaren ger dig som invånare i Karlskoga, Degerfors och Lekeberg kostnadsfri och opartisk vägledning inom det konsumenträttsliga området.

Konsumentvägledaren erbjuder även föreläsningar inom konsumenträtt och privatekonomi, vill du veta mer om detta ring eller mejla till konsumentrad@karlskoga.se

När du ska renovera hemma kan du behöva anlita en hantverkare. En del arbeten får du enligt lag inte göra själv. Om du skulle utföra el- och VVS-arbeten själv kan det bli försäkringsproblem om det skulle uppstå en skada. När du ska anlita en hantverkare eller entreprenör för att få en tjänst utförd så skyddas du av konsumenttjänstlagen.

Trots skyddet är det viktigt att du själv kollar upp en del saker i förväg. En rekommendation är också att använda skriftliga avtal enligt avtalsmall som finns under denna flik.

Anlita hantverkarelänk till annan webbplats

Tips till diglänk till annan webbplats

Hantverkarformuläretlänk till annan webbplats

Via nedanstående länk från Konsumentverket hittar du information om dina rättigheter kring avbokning av resor och inställda evenemang i samband med coronaviruset.

Coronaviruset - dina rättigheter som konsumentlänk till annan webbplats

Om du tackar ja till ett erbjudande på telefon, ska du efter telefonsamtalet få skriftlig information om erbjudandet. Du kan då välja om du vill stå fast vid erbjudandet eller inte. Bekräftelsen kan skickas till dig via brev, mejl eller sms.

Tänk på att det är viktigt att läsa igenom alla villkor innan du godkänner avtalet. Ha inte för bråttom att godkänna ett avtal, godkänn inget avtal som du inte har läst igenom. Svara inte ja via sms eller mejl om du inte är helt säker på vad erbjudandet innebär.

Undvik att tacka ja till ett avtal via sms eller mejl. Ett avtal på sms räknas som ett skriftligt avtal. Tänk på att du har 14 dagar på dig att ångra avtalet och gör det i så fall skriftligt.

Krav på skriftlighetlänk till annan webbplats

När du handlar på internet, via telefon eller av en säljare som befinner sig utanför sin affärslokal har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp.

Ångerrättlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Information om konsumentfrågor finns på Konsumentverkets hemsida

Hallå Konsumentlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Telefon: 0771-525 525

Frågor som gäller bank- och finansfrågor eller försäkringsfrågor.

Konsumenternas Bank-och Försäkringsbyrå.länk till annan webbplats

Telefon: 0200-22 58 00

Telekområdgivarnalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Telefon: 08-522 767 00

Konsument Europalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Telefon: 054-19 41 50

Uppdaterad 2020-06-17