"Karlskoga Pride är så viktigt för så många"

Tjej är glad och ler in mot kameran i en Prideparad.

En färgglad prideparad och aktiviteter i Ekmansdalen för hela familjen. Ett evenemang för att stötta HBTQI-personer och ett ställningstagade från kommun, företag och privatpersoner. För allas rätt att älska vem man vill och vara den man är.

I augusti 2022 anordnade Karlskoga kommun Karlskoga Pride för fösta gången. Karlskoga Pride 2022 bestod av en regnbågsparad genom stan som avslutades i Ekmansdalen med aktiviteter för hela familjen. Paraden bestod av 1500 personer och Ekmansdalen fylldes av ännu fler. Den 31 augusti är det dags för Karlskoga Pride 2024.

Linnéa Bergmark Palonen var projektledare för Karlskoga Kommuns första pridefirande 2022 och har nu fått uppdraget att genomföra Karlskoga Pride 2024. Denna gång ännu större och med fler aktiviteter under veckan.

Det känns otroligt roligt att få göra det här igen och att förra årets prideparad blev så pass uppskattad. Det är ett väldigt fint initiativ av kommunen att ta ett sånthär ställningstagande och dessutom skapa en tradition kring det. Att en kommun visar var de står i den här frågan skapar trygghet och glädje för invånarna.

Linnéa berättar om att önskemålet för en lokal prideparad kommer från ungdomar i kommunen, att de inte ska behöva åka från kommunen för att få vara sig själva. Även att det handlar att ta ett ansvar mot angränsande kommuner som ännu inte har en egen prideparad.

Det är så fint att ungdomar inte längre känner att de behöver åka härifrån för att få vara sig själva och att vi nu blivit en stad som männsikor åker till för att få känna en tillhörighet och frihet.